K-Beauty School: Mitä on K-Beauty?

21.6.2017

Joko olet tutustunut korealaiseen kauneudenhoitoon? Lue, mistä maailmaa valloittavassa K-Beauty-ilmiössä on kyse.

K-Beauty on varmasti termi, jonka olet kuullut mainittavan. Yhtäkkiä se tuntuu hyppäävän silmille joka suunnasta ja jopa niin usein, että olet jo vakuuttunut sen olevan juttu, jota tahdot itsekin kokeilla. Ainoa ongelma on, että et ole ihan täysin varma, mitä K-Beauty itseasiassa on. Ei huolta, me autamme sinua varmistamaan, että hallitset K-Beautyn syvimmän olemuksen hetkessä niin hyvin, että voit itse olla se, joka selventää sitä uteliaille kavereillesi!


K-Beauty on lyhenne sanoista Korean Beauty, eli korealainen kauneudenhoito. Olet ehkä saattanut luulla, että suurimmat kosmetiikkainnovaatiot tulevat Ranskasta tai Yhdysvalloista, mutta tosiasiassa Etelä-Korea (tai tarkemmin sanottuna sen pääkaupunki Soul) on paikka, jonne kosmetiikkayritykset ympäri maailman kääntävät katseensa etsiessään viimeisimpiä kosmetiikkainnovaatioita ja saadakseen inspiraatiota.

Korealaiset ovat äärimmäisen innovatiivisia ja suuri osa maan taloudesta perustuukin nimenomaan innovatiivisuuteen ja tekniseen kehitykseen. Tämä on hyvin loogista kun ajattelee, ettei maalla ole käytettävänään esimerkiksi loputtomalta määrältä tuntuvaa öljyä, joka takaisi sen taloudellisen turvan. Silloin on pakko satsata kekseliäisyyteen.

Koreassa asuu yli 50 miljoonaa ihmistä, joten sen markkinat ovat valtavat. Korealaiset pitävät ihostaan huolta kuin arvokkaimmasta aarteestaan haluten aina varmistua, että se näyttää täyteläisen kosteutetulta ja kuulaan heleältä (mitä ei kuitenkaan pidä sekoittaa rasvaiseen kiiltelyyn). Suurin ero länsimaisen ja korealaisen kauneudenhoidon välillä onkin ajatus siitä, kuinka Koreassa pidetään tärkeimpänä sitä, miltä iho näyttää ilman meikkiä kun taas meillä länsimaissa keskitytään usein enemmän siihen, millaiselta iho voidaan saada meikkituotteilla näyttämään.

Korealaisen kosmetiikan syvin olemus voidaankin tiivistää kolmeen sanaan: innovatiivisuus, leikkisyys ja laadukkuus.

Korealaiset kosmetiikkamarkkinat perustuvat innovatiivisuudelle. Kuluttajat etsivät jatkuvasti uusimpia innovaatioita, kekseliäämpiä pakkauksia ja vakuuttavimpia ainesosia. Uusia tuotteita lanseerataan jatkuvalla syötöllä ja korealaisten yritysten loputon luovuus tuntuu joskus jopa absurdilta. Korealaiset kuluttajat ovatkin usein edelläkävijöitä, jotka ovat aina halukkaita kokeilemaan uusimpia tuotteita ihan vain kokeilemisen ilosta.

Toinen tärkeä asia on tuotteiden leikkisyys. Länsimaiden kosmetiikkamarkkinoilla leikkisiltä näyttävät tuotteet mielletään usein vähemmän tehokkaiksi ja jopa lapsellisiksi, mutta Koreassa koko juttu on käännetty päälaelleen: Ihonhoidon pitäisi olla hauskaa ja leikkisät pakkaukset tekevät siitä hauskempaa. Kun tuote on hauska ja kaunis (tai jopa söpö), tulee sitä todennäköisesti käyttäneeksi useammin, minkä ansiosta se myös vaikuttaa paremmin. Loogista, eikö?

Leikkisten pakkauksien ja usein jopa varsin edullisten hintojen ei kuitenkaan kannata antaa harhauttaa mieltä, sillä yksi korealaisen kosmetiikan suosion takana olevista tekijöistä on nimenomaan sen laatu. Korealaiset kuluttajat ovat äärimmäisen tarkkoja käyttämiensä tuotteiden suhteen ja mikäli tuotteen hinta ei kohtaa sen laatua, vaihtavat he hetkessä toiseen tuotemerkkiin, joka tarjoaa innovatiivisempia ja laadukkaampia sekä mahdollisesti myös ihonhoidosta hieman hauskempaa tekeviä tuotteita.

Pidä siis hauskaa kangasnaamioiden ja viimeisimpien innovaatioiden kanssa äläkä arkaile kokeilla jotain täysin uutta - esimerkiksi etanaseerumi on ihan oikeasti aivan mahtava ainesosa!

Täältä löydät kaikki K-Beauty-tuotteemme ja opastuksen ihonhoidon eri vaiheisiin.