Naistenpäivä: kosmetiikka-alan vahvat naiset

6.3.2019

Naistenpäivän kunniaksi kokosimme yhteen naisia tunnettujen kosmetiikkamerkkien takana. Ota mallia Estée Lauderista, Helena Rubinsteinista, Petra Strandista, Terry de Gunzburgista, Elisabeth Ardenista ja Anastasia Soaresta!

Kansainvälistä naistenpäivää vietetään 8. maaliskuuta. YK:n julistamaa naistenpäivää on juhlittu ensimmäisen kerran jo vuonna 1975 ja sen tarkoitus on tuoda esiin naisten ja tyttöjen oikeuksia ympäri maailman. Naistenpäivän teemoihin kuuluvat muun muassa lisääntymisterveys, tyttöjen mahdollisuus koulutukseen, sukupuolittunut väkivalta ja perheväkivalta sekä naisia syrjivä lainsäädäntö eri maissa.

Naistenpäivän kunniaksi nostamme sille kosmetiikka-alan voimanaisia, jotka ovat ennakkoluuloista huolimatta päässeet toteuttamaan unelmiaan ja rakentamaan kauneusalan yrityksiä, joilla on maailmanlaajuinen vaikutus.

Kuvassa Helena Rubinstein.

Elizabeth Arden - uranuurtaja 1900-luvun alusta asti

Kanadalaissyntyinen, Yhdysvaltojen New Yorkiin muuttanut Elizabeth Arden oli sydämeltään naisasian kannattaja - olihan hänellä omaa kokemusta kivikkoisesta kamppailusta yhteiskunnassa. Vasta perustettu yritys, jonka johtaja on nainen, ei nimittäin ollut vuonna 1910 mitenkään tavallinen juttu. Elizabeth Arden uskoi naisten voimauttamiseen yhteiskunnallisen toiminnan sekä esimerkkien kautta ja hän järjestikin useita naisten oikeuksien tapahtumia elinaikanaan. Suurin tapahtumista lienee marssi, jossa 15 000 naista marssi punatuin huulin Ardenin kuuluisan punaovisen kauneushoitolan ohitse. Elizabeth Ardenin kova työ kannatti ja hän oli vuonna 1946 yksi ensimmäisistä naisista joka kuvattiin Time-lehden kanteen.

Kokeile: Elizabeth Arden Eight Hour Cream -hoitovoide oli klassikko jo syntyessään.

Helena Rubinstein - omalla työllä huipulle

Helena Rubinstein eli ja työskenteli samaan aikaan kuin Elizabeth Arden, ja kohtasi myös rakenteellisen syrjinnän ongelmat. 1900-luvun alussa naisille ei myönnetty pankkilainaa, joten Rubinstein kokosi kasaan ison summan rahaa ennen oman kauneudenhoitoalan yrityksen perustamista. Kukaan ei ollut valmis sijoittamaan naisen omistamaan yritykseen, joten Rubinstein keräsi rahat omalla työllään. Vuodesta 1917 eteenpäin Rubinstein johti omalla nimellään toimivan yritystä ja toimi myös tiiviisti yhdessä tuotekehityksen kanssa. Yrityksestä tuli menestys, jonka tuotteet ovat kantaneet näihin päiviin asti. Nykyään Helena Rubinstein -tuotteet tunnetaan tinkimättömästä elämyksellisyydestä, ylellisestä tuntumasta ja lukuisista klassikoista.

Kokeile: Helena Rubinstein Magic Concealer -peitevoide on meikkaajien suosikki.

Estée Lauder - kauneusalan uranuurtaja

Estée Lauder oli edelläkävijä, joka uudisti etenkin hajuvesialaa. 50-luvulle tultaessa hajuvesiä käytettiin lähinnä juhlissa, mutta Lauder toi tähän muutoksen. Estée Lauder alkoi valmistaa tuoksuvaa kylpyöljyä, jota oli mahdollista käyttää myös arkena. Pian tuotemerkki julkaisi ensimmäiset modernit hajuvesikoostumukset ja koko ala mullistui. Omien voiteiden sekoittelusta alkanut yritys kasvoi 2000-luvulle tultaessa multimiljoonakonserniksi, jonka alle kuuluvat muun muassa MAC Cosmetics, Clinique, Bobbi Brown, Tom Ford ja La Mer. Estée Lauder oli ensimmäinen nainen, jonka Time-lehti mainitsi vaikutusvaltaisimpien yritysjohtajien listalla vuonna 1998. Estée Lauderin pettämättömästä markkinavainusta kertoo myös hänen lanseeraamansa lahjakäytäntö. Tuotemerkin myymälöissä alettiin 40-luvulla jakaa ostosten tekijöille ilmaislahjoja, "gift with purchase". Muut yritykset huomasivat markkinointitaktiikan toimivuuden ja kopioivat tuotelahjojen käytön kiireesti omiin myyntimalleihinsa. Ilmaislahjoista saamme siis kiittää Estée Lauderia!

Kokeile: Estée Lauder Advanced Night Repair Recovery Complex II on edelläkävijätuote, jonka asema on vankkumaton tehokkaan anti-age-kosmetiikan kaanonissa.

Terry de Gunzburg - kauneusalan Steve Jobs

Kun 1900-luvun alun ja puolivälin kauneusmenestyjät aloittivat uransa usein kotona valmistetuilla kasvovoiteilla, oli Terry de Gunzburgilla vahva osaaminen tuotekehittelystä jo ammattinsa puolesta. Meikkaajana aloittanut de Gunzburg on toiminut tuotekehittelijänä useilla brändeillä ja on muun muassa YSL:n kuuluisan Touche Éclat -valokynän takana. Ennen oman tuotemerkin perustamista de Gunzburg oli siis kerryttänyt huiman kokemuksen, eikä ollut kenellekään yllätys että By Terry -tuotemerkki loi heti perustamisensa jälkeen uusia klassikkotuotteita. Vuonna 1998 perustettu brändi on tunnettu "By-Terry-ihosta", joka tarkoittaa kauniin kuulasta ja heleää lookkia - aikamoinen saavutus aikana, jolloin kivipuuteri oli välttämätön väline meikkipussissa. By Terryn vahvuus on innovatiivisessa tuotekehittelyssä, jonka tuloksena olemme saaneet muun muassa hyaluronihappoa sisältävän irtopuuterin.

Kokeile: By Terry Hyaluronic Hydra-Powder on äärimmäisen hienojakoinen, hyaluronihappoa sisältävä viimeistelypuuteri. Tätä on pakko kokeilla!

Petra Strand - Lontoon Sohosta maailmalle

Kuten Terry de Gunzburgilla, myös Petra Strandilla on perusta tuotekehittelijänä ja meikkaajana. Strand kaipasi työssään ratkaisuja ruuhkavuosien väsyttämien asiakkaiden ongelmiin: sameaan ihoon, nuutuneeseen ilmeeseen ja rajalliseen aikaan. Ratkaisuista näihin ongelmiin syntyi Pixi-tuotemerkki, jonka takana on ajatus helppokäyttöisistä ja simppeleistä tuotteista. Pixin perusajatus sekä värikosmetiikan että ihonhoidon saralla on sama: tehdä tuotteita, jotka ovat nopeita ja helppoja käyttää ja joiden kasviperäiset ainesosat ovat laadukkaita ja vaikuttavia. Brändin tuotteet toimivat apuna silloin, kun aikaa ja unta on liian vähän. Lontoon Sohoon perustettu ensimmäinen liike sai huippumenestyksen ja tuotemerkki laajeni pian maailmanlaajuiseksi menestystarinaksi.

Kokeile: Pixi Glow Tonic -kasvovoide sisältää kuorivaa glykolihappoa, joka heleyttää joka päivä.

Anastasia Soare - erikoistuminen kannattaa

Romanialaissyntyinen Anastasia Soare aloitti työnsä kauneussalongissa, mutta erikoistui pian mielestään aliarvostettuun osaan meikissä: kulmakarvoihin. 1990-luvulla kulmien muotoilutyyli oli kapea ja kulmakarvoja ei pidetty niin tärkeänä osana meikkiä kuin esimerkiksi huulipunaa tai silmänrajausta. Soare alkoi opiskella kulmakarvojen muotoilua ja pian hänet tunnettiinkin jenkkien kulmakarvaguruna. Jopa itse Oprah Winfrey tituleerasi Soarea "kulmakarvojen kuningattareksi", mikä siivitti Soaren Beverly Hillsissä sijaitsevan kauneushoitolan suosion tähtitieteelliseksi. Vuonna 1998 lanseerattiin Anastasia Beverly Hills -tuotemerkki, joka keskittyi yksinomaan kulmakarvoihin. Sittemmin brändi on lanseerannut myös luomiväripaletteja ja muotoilutuotteita kasvoille, mutta merkin ytimessä on yhä kulmakarvojen monipuolinen ja tarkka muotoilu. Anastasia Soaren tarina osoittaa, että myös erikoistumalla voi saavuttaa miljoonaluokan menestyksen - pitää vain uskoa siihen, mitä tekee.

Kokeile: Anastasia Brow Wiz Skinny Brow Pencil on mikrokokoisten kulmakynien suunnannäyttäjä.